بررسی عوارض جانبی داروها

۱ بازديد

داروهای مکمل می توانند با داروهای نسخه ای تعامل داشته باشند

حدود یک نفر از هر ۵ استرالیایی هم داروهای مکمل و هم داروهای تجویزی مصرف می کنند. ترکیبات فعال در این داروها می تواند با هم تداخل داشته باشد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

برخی از داروها ترکیبات فعال مشابهی دارند که ممکن است به همان روش عمل کنند. سایر داروهای مکمل ممکن است داروی تجویزی را کم و بیش موثر کنند.

برخی از ترکیباتی که می توانند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهند عبارتند از:

اکیناسه ممکن است با داروهای تجزیه شده توسط کبد تداخل داشته باشد.

بسیاری از داروهای مکمل (از جمله تب، جینکو و بابونه) ممکن است خطر خونریزی را در افرادی که از داروهای ضد انعقاد (مانند وارفارین) و داروهای ضد التهابی (مانند آسپرین) استفاده می کنند، افزایش دهند.

خار مریم باعث افزایش سروتونین می شود. اگر همراه با سایر داروهایی که سروتونین را افزایش می دهند (مانند داروهای ضد افسردگی) مصرف شود می تواند باعث سمیت سروتونین شود. سمیت سروتونین می تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد. علائم شامل لرزش، درجه حرارت بالا و فشار خون پایین است.

برای مشاوره در مورد داروهای مکمل، با پزشک یا سایر متخصصان بهداشت صحبت کنید.

مصرف الکل همراه با داروها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند

نوشیدن الکل همراه با برخی داروها نیز می تواند عوارض جانبی ناخواسته (و گاهی خطرناک) ایجاد کند. مثلا:

الکل در صورت مصرف با (برخی) آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، قرص های خواب یا داروهای اضطراب می تواند باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود.

الکل می تواند بر داروهای فشار خون بالا و بیماری مسافرت تأثیر بگذارد.

هنگامی که الکل با داروهای تجویزی قوی مانند داروهای ضد درد مخدر ترکیب می شود، این ترکیب می تواند احتمال مصرف بیش از حد را افزایش دهد. الکل همراه با مواد افیونی می تواند سرعت تنفس فرد را کاهش داده و منجر به خواب آلودگی و از دست دادن هوشیاری شود.

برخی از آنتی بیوتیک ها با الکل تداخل منفی دارند و برخی می توانند باعث واکنش شدید شوند. علائم می تواند شامل ناراحتی معده، برافروختگی پوست، سردرد، ضربان قلب سریع یا نامنظم، خواب آلودگی یا سرگیجه باشد.

به یاد داشته باشید که الکل می تواند چندین ساعت پس از آخرین نوشیدن در سیستم شما باقی بماند، بنابراین مهم است که آگاه باشید که تعاملات ممکن است مدت ها پس از توقف نوشیدن رخ دهند.

برای مشاوره در مورد دارو و نوشیدن الکل با پزشک یا دیگر متخصصان سلامت خود صحبت کنید. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در ناجی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.